vrijdag 27 mei 2011

Ontwerpbeginselen - Casa Ottolenghi

Ontwerpbeginselen zijn vrijwel overal van toepassing, zo ook bij Casa Ottolenghi, namelijk Ontmoeten en Doordringen & Beweging.

Ontmoeten en doordringen
Een voorbeeld van doordringen is de "Walk trough the Wall":

Hier doordringt het personage de wand!

Onderstaande afbeelding geeft een ander voorbeeld weer van doordringen, m.b.t. geometrische basisvormen:

 











 De kubussen hieronder, doordringen elkaar niet, maar ontmoeten elkaar wel.


 Zo kunnen verschillende objecten dus met elkaar in aanraking komen.
Bij Casa Ottolenghi vindt er zowel doordringen als ontmoeten van vormen plaats,
de volgende afbeelding geeft dit duidelijk weer:





Beweging
Het ontwerpbeginsel beweging is terug te vinden in de ontwerpen van Carlo Scarpa, met name bij Casa Ottolenghi.
Met beweging wordt bedoeld dat men zich kan bewegen en dat deze beweging ook enigzins gestuurd kan worden door de ruimte die zich "om de persoon heen" bevindt. Zo zal men zich in een gang (zie onderstaande afbeelding) in de lengterichting verplaatsen.


Wanneer men zich bijvoorbeeld in een bos bevindt zijn alle richtingen in principe te betreden, echter vormt een pad (in een bepaalde richting) een route die uitnodigd deze beweging te "volgen".
Zo zijn ook delen van het interieur van Casa Ottolenghi ontworpen.













Het dak van Casa O. is ook te betreden en het schept een beeld van een "straat", deze contouren vormen ook een beweging.


(Nina van Geffen, Weekopdracht 4)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten